کانون فرهنگی و هنری اسرار روداب

مسجد جامع روداب

احاد?ث غد?ر

پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۱، ۰۵:۱۵ ق.ظ

غد?ر از نگاه معصوم?ن(ع):

1- 
ع?د خلافت و ولا?ت 
ز?اد بن محمد گو?د: بر امام صادق(ع) وارد شدم و گفتم: آ?ا مسلمانان ع?دى غ?ر از ع?د قربان و ع?د فطر و جمعه دارند؟ امام(ع) فرمود: آرى، روزى که رسول خدا(ص) ام?رمؤمنان(ع) را (به خلافت و ولا?ت) منصوب کرد.

2- برتر?ن ع?د امت
رسول خدا(ص) فرمود: روز غد?ر خم برتر?ن ع?دهاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدا?ت ‏شوند، و آن روزى است که خداوند در آن روز د?ن را تکم?ل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان د?ن براى آنان پسند?د.

3- ع?د بزرگ خدا 
امام صادق(ع) فرمود: روز غد?ر خم ع?د بزرگ خداست، خدا پ?امبرى مبعوث نکرده، مگر ا?نکه ا?ن روز را ع?د گرفته و عظمت آن را شناخته و نام ا?ن روز در آسمان، روز عهد و پ?مان و در زم?ن، روز پ?مان محکم و حضور همگانى است.

4- ع?د آسمانى 
امام رضا(ع) فرمود: پدرم به نقل از پدرش، امام صادق(ع) نقل کرد که فرمود: روز غد?ر در آسمان مشهورتر از زم?ن است.

5- ع?د بى‌‏نظ?ر
على(ع) فرمود: امروز (ع?د غد?ر) روز بس بزرگى است. در ا?ن روز گشا?ش رس?ده و منزلت (کسانى که شا?سته آن بودند) بلندى گرفت و برهان‏هاى خدا روشن شد و از مقام پاک با صراحت ‏سخن گفته شد و امروز روز کامل شدن د?ن و روز عهد و پ?مان است.

6- ع?د پربرکت 
امام صادق(ع) فرمود: به خدا قسم اگر مردم فض?لت واقعى «روز غد?ر» را مى‏شناختند، فرشتگان روزى ده‏ بار با آنان مصافحه مى‏کردند و بخششهاى خدابه‏کسى‏که‏آن روز را شناخته، قابل‏شمارش ن?ست.

7- ع?د فروزان
امام صادق(ع) فرمود: ... روز غد?ر خم در م?ان روزهاى ع?د فطر و قربان و جمعه همانند ماه در م?ان ستارگان است.

8- روز پ?ام و ولا?ت 
رسول خدا(ص) (در روز غد?ر) فرمود: اى مسلمانان! حاضران به غا?بان برسانند: کسى را که به من ا?مان آورده و مرا تصد?ق کرده است، به ولا?ت على سفارش مى‏کنم، آگاه باش?د ولا?ت على، ولا?ت من است و ولا?ت من، ولا?ت‏خداى من است. ا?ن عهد و پ?مانى بود از طرف پروردگارم که فرمانم داد تا به شما برسانم.

9- روز اطعام
امام صادق(ع) فرمود: ع?د غد?ر، روزى است که رسول خدا(ص) على(ع) را بعنوان پرچمدار براى مردم برافراشت و فض?لت او را در ا?ن روز آشکار کرد و جانش?ن خود را معرفى کرد، بعد بعنوان سپاسگزارى از خداى بزرگ آن روزه را روزه گرفت و آن روز، روز روزه‏دارى و عبادت و طعام دادن و به د?دار برادران د?نى رفتن است. آنروز روز کسب خشنودى خداى مهربان و به خاک مال?دن ب?نى ش?طان است.

10- روز هد?ه 
ام?ر المؤمن?ن(ع) (در خطبه روز ع?د غد?ر) فرمود: وقتى که به همد?گر رس?د?د همراه سلام، مصافحه کن?د، و در ا?ن روز به ?کد?گر هد?ه بده?د، ا?ن سخنان را هر که بود و شن?د، به آن که نبود برساند، توانگر به سراغ مستمند برود، و قدرتمند به ?ارى ضع?ف، پ?امبر مرا به ا?ن چ?زها امر کرده است.

11- روز کفالت
ام?ر مؤمنان(ع) فرمود: ... چگونه خواهد بود حال کسى که عهده‏دار هز?نه زندگى تعدادى از مردان و زنان مؤمن (در روز غد?ر) باشد، در صورتى که من پ?ش خدا ضامنم که از کفر و تنگدستى در امان باشد.

12- روز سپاس و شادى
امام صادق(ع) فرمود: ع?د غد?ر، روز عبادت و نماز و سپاس و ستا?ش خداست و روز سرور و شادى است به خاطر ولا?ت ما خاندان که خدابر شما منت گذارد و من دوست دارم که شما آن روز را روزه بگ?ر?د.

13- روز تبر?ک و تهن?ت
على(ع) فرمود: بعد از پا?ان گردهم آ?ى خود (در روز غد?ر) به خانه برگرد?د، خدا بر شما رحمت فرستد. به خانواده خود گشا?ش و توسعه ده?د، به برادران خود ن?کى کن?د، خداوند را بر ا?ن نعمت که شما را بخش?ده است، سپاس گزار?د، متحد شو?د تا خدا به شما وحدت بخشد، ن?کو?ى کن?د تا خدا دوست?تان را پا?دار کند، به همد?گر نعمت‏خدا را تبر?ک بگوئ?د، همانطور که خداوند در ا?ن روز با چند?ن برابر ع?دهاى د?گر پاداش دادن به شما تبر?ک گفته، ا?ن گونه پاداشها جز در روز ع?د غد?ر نخواهد بود.

14-  روز تکب?ر
امام رضا(ع) فرمود: کسى که در روز (غد?ر) مؤمنى را د?دار کند، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد مى کند و قبرش را توسعه مى‏دهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را ز?ارت مى‏کنند و او را به بهشت بشارت مى‏دهند.

15- روز د?دار و ن?کى
امام صادق(ع) فرمود: شا?سته است با ن?کى کردن به د?گران و روزه و نماز و بجاآوردن صله رحم و د?دار برادران ا?مانى به خدا نزد?ک شو?د، ز?را پ?امبران زمانى که جانش?نان خود را نصب مى‏کردند، چن?ن مى‏کردند و به آن توص?ه مى‏فرمودند.

16- نماز روز غد?ر
امام صادق(ع) فرمود: کسى که در روز ع?د غد?ر هر ساعتى که خواست، دو رکعت نماز بخواند و بهتر ا?نست که نزد?ک ظهر باشد که آن ساعتى است که ام?رالمؤمن?ن(ع) در آن ساعت در غد?ر خم به امامت منصوب شد، (هر که چن?ن کند) همانند کسى است که در آن روز حضور پ?دا کرده است.

17- روزه غد?ر
امام صادق(ع) فرمود: روزه روز غد?ر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است. ?عنى اگر انسانى هم?شه زنده باشد و همه عمر را روزه بگ?رد، ثواب او به اندازه ثواب روزه ع?د غد?ر است.

18- روز تبر?ک و تبسم
امام رضا(ع) فرمود: ع?د غد?ر روز تبر?ک و تهن?ت است. هر ?ک به د?گرى تبر?ک بگو?د، هر وقت مؤمنى برادرش را ملاقات کرد، چن?ن بگو?د: «حمد و ستا?ش خدا?ى را که به ما توف?ق چنگ زدن به ولا?ت ام?رمؤمنان و پ?شوا?ان عطا کرد» آرى ع?د غد?ر روز لبخند زدن به چهره مردم با ا?مان است.

19 - پ?امبر و ولا?ت على(ع)ابو سع?د گو?د: در روز غد?ر خم رسول خدا(ص) دستور داد: منادى ندا دهد که: براى نماز جمع شو?د. بعد دست على(ع) را گرفت و بلند کرد و فرمود: خدا?ا کسى که من مولاى او?م پس على هم مولاى اوست، خدا?ا دوست بدار کسى را که على را دوست بدارد و دشمن بدار کسى را که با على دشمنى کند.

20- زندگى پ?امبرگونه
رسول خدا(ص) فرمود: کسى که مى‏خواهد زندگى و مرگش همانند من باشد و در بهشت جاودانه‏اى که پروردگارم به من وعده کرده، ساکن شود، ولا?ت على بن ابى طالب(ع) را انتخاب کند، ز?را او هرگز شما را از راه هدا?ت ب?رون نبرده، به گمراهى نمى‏کشاند.

21- پ?امبر و امامت على(ع)جابربن عبد الله انصارى مى‏گو?د: از رسول خدا(ص) شن?دم که به على بن ابى‏طالب(ع) فرمود: اى على، تو برادر و وصى و وارث و جانش?ن من در م?ان امت من در زمان ح?ات و بعد از مرگ منى. دوستدار تو دوستدار من و دشمن و ک?نه‏توز تو دشمن من است.

22- پا?ه‏‌هاى اسلام
امام باقر(ع) فرمود: اسلام بر پنج پا?ه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولا?ت و به ه?چ چ?ز به اندازه آنچه در روز غد?ر به ولا?ت تاک?د شده، ندا نشده است.

23- ولا?ت جاودانه
امام کاظم(ع) فرمود: ولا?ت على(ع) در کتابهاى همه پ?امبران ثبت‏شده است و ه?چ پ?امبرى مبعوث نشد، مگر با م?ثاق نبوت محمد(ص) و امامت على(ع)

24- ولا?ت و توح?د
رسول خدا(ص) فرمود: ولا?ت على بن اب?طالب(ع) ولا?ت‏خداست، دوست داشتن او عبادت خداست، پ?روى کردن او واجب الهى است و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدا?ند، جنگ با او، جنگ با خدا و صلح با او، صلح با خداى متعال است.

25- روز ناله نوم?دى ش?طان
امام باقر(ع) از پدر بزرگوارش امام صادق(ع) نقل کرد که فرمود: ش?طان دشمن خدا چهار بار ناله کرد: روزى که مورد لعن خدا واقع شد و روزى که به زم?ن هبوط کرد و روزى که پ?امبر اکرم(ص) مبعوث شد و روز ع?د غد?ر.

26- ولا?ت علوى دژ توح?د
پ?امبر اکرم(ص) فرمود: خداوند مى‏فرما?د: ولا?ت على بن اب?طالب دژ محکم من است، پس هر کس داخل قلعه من گردد، از آتش دوزخم محفوظ خواهد بود.

27-  جانش?ن پ?امبر
رسول خدا(ص) فرمود: اى على من شهر علمم و تو درب آن هستى، به شهر جز از راه درب آن وارد نشوند. تو پ?شواى امت من و جانش?ن من در ا?ن شهرى، کسى که اطاعت تو کند سعادتمند است، و کسى که تو را نافرمانى کند، بدبخت است، و دوستدار تو سود برده و دشمن تو ز?ان کرده است.

28- ده هزار شاهد
امام صادق(ع) فرمود: اى حفص! شگفتا از آنچه على بن ابى طالب(ع) با آن مواجه شد! او با ده هزار شاهد و گواه (در روز غد?ر) نتوانست‏حق خود را بگ?رد، در حالى که شخص با دو شاهد حق خود را مى‏گ?رد.

29- على(ع)، مفسر قرآن
پ?امبر اکرم (ص) روز ع?د غد?ر فرمود: على(ع) تفس?ر کتاب خدا، و دعوت کننده به سوى خداست، آگاه باش?د که حلال و حرام ب?ش از آنست که من معرفى و به آنها امر و نهى کنم و بشمارم. پس دستور داشتم که از شما عهد و پ?مان بگ?رم که آنچه را در مورد على ام?رمؤمنان، و پ?شوا?ان بعد او از طرف خداوند بزرگ آوردم، بپذ?ر?داى مردم! اند?شه کن?د و آ?ات الهى را بفهم?د، در محکمات آن دقت کن?د و متشابهات آن را دنبال نکن?د. به خدا قسم هرگز کسى نداهاى قرآن را نمى‏تواند ب?ان کند و تفس?ر آن را روشن کند، جز آن کسى که من دست او را گرفته‏ام (و او را معرفى کردم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۸/۱۱
هادی قلعه نوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی