کانون فرهنگی و هنری اسرار روداب

مسجد جامع روداب

ا?ام اربعین حس?ن? بر تمام ش?ع?ان حس?ن? تسل?ت باد

چهارشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۱، ۰۶:۳۵ ب.ظ

 د?دگاه علما در باب اربع?ن

علما? اعلام اتفاق دارند که اربع?ن، روز ب?ستم ماه صفر است؛ و ز?ارت اربع?ن هم که مأثور وارد شده و مثاب است، همان ز?ارت ب?ستم ماه صفر است.

ش?خ طوس? ابوجعفر محمد بن حسن متوف? 460 در کتاب «التهذ?ب» صفحه‏? 17 جلد 2 باب فضل ز?ارت الحس?ن «عل?ه‏السلام» م?‏نو?سد:

اخبار وارده در ز?ارت مق?د به اوقات خاصه است که از آن جمله روز عاشورا و روز ب?ستم ماه صفر است.

طبق روا?ت جابر بن عبدالله انصار? به عنوان اول?ن زائر

در «مصباح المتهجد» صفحه‏? 551 در استحباب ز?ارت حس?ن روز اربع?ن که ب?ستم ماه صفر است م?‏نو?سد: روز? است که جابر در ا?ن روز به ز?ارت آمد.

و س?د ابن‏طاووس در «اقبال» و علامه‏? حل? در «المنته?» و علامه‏? مجلس? در مزار بحار و ش?خ ?وسف بحران? در «حدائق» و حاج? نور? در «تح?ة الزائر» و ش?خ عباس قم? در «مفات?ح»، همه از ش?خ طوس? نقل کرده‏اند.

فقط ش?خ بهائ? در «توض?ح المقاصد» م?‏نو?سد:

اربع?ن حس?ن 19 ماه صفر م?‏ شود، و ا?ن نظر?ه رو? حساب دهم محرم است که جزو عشره‏? اول م?‏شود، و با?د چهلم جزو عشره‏? دوم 19 باشد، و ا?ن رأ? اولل خلاف متعارف است، ثان?ا ربط? به ثواب و ز?ارت مأثوره ندارد، چه همه ساله که اختلاف حساب? در تمام و ناقص بودن ن?ست که بگوئ?م اگر ماه محرم 29 روز بوده، اربع?ن نوزده م?‏شود، و چهلم را از روز 11 محرم م?‏شمارند، چنانچه مجلس? از کفعم? در وجه تسم?ه‏? ز?ارت اربع?ن در حد?ث حضرت عسکر? «عل?ه‏السلام» م?‏نو?سد: اربع?ن روز ب?ستم ماه صفر است که چهل روز پس از عاشورا م?‏باشد، ?عن? چهلم شهادت حس?ن «عل?ه‏السلام» است، و ا?ن همان روز? است که جابر بن عبدالله انصار? برا? ز?ارت قبر س?دالشهداء آمد و حد?ث نبو? را روا?ت کرد، و اول زائر قبر حس?ن در اول?ن اربع?ن بوده است

هر اربعین حسینی، قاصد حماسه نامی را، پیامدار استعلای ایمان، نشانه‏ای از شکوه عشق، و برگ همیشه سبزی بر درخت هماره سرخ شهادت است. اربعین یک واژه نیست؛ کتابی قطور و پرماجراست. کتابی که گذر زمان و حادثه‏های زمین، هرگز نمی‏تواند نوشته‏های آن را محو کند و البته کهنگی در آن راه ندارد. اربعین، هنرنامه مصوّر آرمان گرایی و حق یاوری است. اربعین، نشانه‏ای بر اعتلای دین و بالندگی زمزمه‏های دعا و تلاوت قرآن در شب عاشورای حسینی است. اربعین، صدای عدالت و صداقت، و شاخه‏های درخت آزادگی است که از خاک کربلا روییده وتا ژرفای روزها و روزگاران ریشه دوانیده است. اربعین، جویبار همیشه جاری و سرخ تاریخ، و جوشش چشمه‏های خون خداوند از چهار سوی عالَم است.

عاشورا، روز شهادت حماسه سازان و اربعین، روز زیارت مرقد عاشورا سازان است. عاشورا، خروش خون حسین واربعین، پژواک این فریاد ظلم شکن است. عاشورا و اربعین، نقطه ابتدا و انتهای عشق نیست؛ بلکه چله عارفانه تشیع سرخ علوی است. عاشورا تا اربعین، نقطه اوج عشق حسینی است و در این چهل روز، حسین علیه‏السلام تنها سخن محافل است تا در طول عمر انسان، بهانه بیداری و ظلم‏ستیزی باشد. عاشورا، زمانه خون و ایثار است و اربعین، بهانه تبلیغ و پیمان. در عاشورا، حسین علیه‏السلام با تاریخْ سخن گفت و در اربعین، تاریخ پای درس حسین علیه‏السلام نشست. عاشورا روز کشت «خون خدا» در کویر جامعه ظلم‏زده است و اربعین، آغاز برداشت نخستین ثمره آن. آری، اربعینْ فرصتی برای اعلام همبستگی با عاشوراست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۱۳
هادی قلعه نوی

اربع?ن

اربع?ن حس?ن?

روداب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی