کانون فرهنگی و هنری اسرار روداب

مسجد جامع روداب

شناخت علت ب? م?ل? به نماز و درمان آن

سه شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۱۰ ق.ظ
عوامل جذب به نماز و ?ا ترک نماز و درمان آن

با توجه به سوال? که معمولاً همه ? افراد به دنبال جواب آن هستند، چند? پ?ش در سا?ت بس?ار خوب "پورتال نماز" ا?ن سوال را با جواب? که از طرف کارشناسان متخصص به آن جواب داده بودند، د?د?م.

ما هم به علت مهم بودن ا?ن موضوع آن را با درج پ? نوشت ها? معتبر باز نشر داد?م.

علت بی اعتنایی برخی به نماز و راه­های درمان آن چیست؟

شناخت و تشخیص مشکل، اولین و مهمترین مرحله حل مشکل و گره گشایی از آن است که در پرتو آن می توان درمان صحیح ارائه کرد. برای بی اعتنایی به نماز نیز ابتدا شناخت علت و سپس ارائه درمان مناسب می تواند کمک شایانی به حل این مشکل ایفا نماید که به صورت مختصر به برخی از آنها اشاره می­کنیم.

1. عدم آشنایی به فلسفه نماز

اهمیت ندادن به نماز، به لحاظ عدم آشنایی به حقیقت آن و احساس نیاز نکردن نسبت به آن، خود از عوامل ترک نماز به شمار می رود.

درمان

آشنایی و ترویج فلسفه و حقیقت نماز و این که نماز جزء نیازهای زندگی ماست. توجه به اینکه فایده و آثار نماز در دنیا و آخرت تجلی می­کند و به واسطه آن، آرامش و تعادل روانی پیدا می­شود. چنانچه بهترین درمان افسردگی و اضطراب، نماز است.

2. احساس تحجر و عقب ماندگی

برخی فکر می کنند نه تنها مذهب از زندگی جداست؛ بلکه دین عامل عقب افتادگی است. چنین اشخاصی بر این باورند که افراد مذهبی و نمازخوان، از واقعیت­ها و لذات زندگی و از علم و پیشرفت و یا با زمان همراه بودن، به دور هستند.

تصور می کنند آنها انسان­هایی خشک و بی سواد و عقب افتاده­اند و افراد مخالف آنها، انسان­هایی منطقی، پیشرفته و با سوادند. اینان برای توجیه خود مثال­هایی از عقب ­افتادگی کشورهای اسلامی و برخی افراد مذهبی می­ آورند.

درمان

فهمیدن یا فهماندن این معنا که دین نه تنها با علم و پیشرفت زندگی کردن مخالف نیست؛ بلکه چگونگی پویایی و موفقیت  را نیز نشان می­دهد و اینکه عبادت، برای بهتر زندگی کردن است و بهتر لذت بردن از زندگی، درمان بیماری­های روانی و به طور کلی برای به تکامل رسیدن انسان است. ضمن اینکه مسلمانان و کشورهای مسلمان موفق و پیشرفته کم نیستند که ایران عزیز اسلامی نمونه بارز آن است.

 3. تن پروری و تنبلی

اساساً افراد تنبل و تن پرور، اراده قوی نسبت به انجام امور معنوی ندارند و در مسیر زندگی خود با مشکل رو به رو هستند. اینگونه افراد دارای روح کوچک هستند و همواره در بند خواسته­ ها­ی تن می باشند.

درمان

ترک پرخوابی و پرخوری که باعث کسالت و ضعیف شدن اراده شده و اشتیاقی برای عبادت نمی­ماند. برای ترک این عادت از خدای متعال استعانت بجوییم و از ورزش و نرمش برای رفع کسالت استفاده کنیم. از شهوت­رانی و بزهکاری دوری کنیم؛ زیرا افراد شهوت­ران، داری اراده­ای ضعیف هستند و از آن­جایی که پرستش و عبادت، خواسته و نیاز روح آدمی است، لذا آدم شهوت­ران به دلیل اسیر و گرفتار جسم بودن، نمی­تواند به خواسته­ های روح پاسخ مثبت دهد.


4. سهل انگاری

یکی از اسباب ترک نماز، سهل انگاری و مسامحه کاری است. منشأ این عامل، چیزی جز تنبلی و بی حالی نیست؛ زیرا مشاهده می­شود که انسان با اینکه در بهترین وضعیت روحی و جسمی به سر می­برد، ولی باز نسبت به امور معنوی مخصوصاً نماز بی توجه است، به راحتی آن را ترک می­کند و احساس نمیکند که عمل مهمی را ترک کرده است.

درمان

از علل اصلی بی توجهی و سهل انگاری در نماز، اهمیت ندادن به عبادت و در حقیقت، مهم جلوه نکردن نماز برای آدمی است. برای رفع سهل انگاری، باید به نماز اهمیت داد و آفات ترک آن را شناخت و دانست که عذاب خدا برای سهل انگاران دردناک و عظیم است.

5. احساس خجالت و خودنمایی

بعضی­ می­گویند: خجالت می­کشیم، چون تا به حال نماز نخواندیم و اگر اکنون بخوانیم، شاید مورد طعن و مسخره پدر و مادر و دوستان قرار بگیریم. برخی دیگر با خواندن نماز، احساس می­کنند که در زمره ریارکاران قرار گرفته ­اند.

درمان

اگرچه هر مسلمانی بر اساس وظیفه دینی خود موظف است افراد نمازخوان را مورد تشویق قرار دهند، ولی باید دانست که همواره گام برداشتن در مسیر صحیح و پیمودن راه رستگاری، موافقان و مخالفان خود را داشته و خواهد داشت. همانگونه که قرآن کریم نیز گویای این حقیقت است.[1] آنچه به نظر مهم و کارگشا می رسد، اهمیت ندادن به رفتار و گفتار دیگران، با تکیه بر احساس انجام وظیفه شرعی و به دست آوردن رضایت و محبت الهی است.

6. ارتکاب گناه و احساس بی فایده بودن نماز

در این حالت، شخص گناهکار با خود می­گوید: حالا که من گناهکارم پس برای چه نماز بخوانم؟ نماز چه فایده­ای به حال من دارد؟ از این رو، در دو راهی ترک گناه یا ترک نماز حیران می ماند و از آنجایی که با گناه مأنوس شده است، ترک نماز را می­پذیرد.

درمان

ارتکاب معصیت، اگرچه حرام و مانع تحصیل حضور قلب است، ولی موجب بطلان نماز نمی­گردد و مشکل گناهکار نیز نه تنها با ترک نماز حل نمی­شود، بلکه گرفتاری او دوچندان می­گردد. بنابراین نباید انسان به صرف انجام معصیت از خود ناامید شود و نماز را ترک نماید؛ بلکه باید به موازات توجه به معنویات، به ترک گناهان بپردازد و به هیچ بهانه ­ای نماز را ترک نگوید و نیز بداند که هر قدر هم گناهکار باشد، راه برگشت برای او وجود دارد.

 7. خانواده

از عوامل مهم در سازندگی و شکوفایی یا تخریب شخصیت انسان، خانواده و محیط زندگی است. بیشترین همانندسازی و الگوبرداری از اهل خانواده، به خصوص پدر و مادر اتفاق می­افتد. از دلایل بی توجهی به نماز، نبودن الگوی نمازگزار در منزل و جَو فاسد محیط خانه است.

درمان

اگرچه بر مبنای آموزه­ های دینی، انسان به هیچ بهانه­ ای حق بی احترامی به والدین خود را ندارد، ولی این نکته را نیز نمی توان نادیده گرفت که از نگاه قرآن کریم، حد و مرز احترام به والدین تا آن­جاست که باعث شکستن حریم الهی و ارتکاب گناه نباشد.[2] ولی هنگامی که امر دائر بر مخالفت امر الهی یا خواست والدین باشد، قطعاً باید حرف خداوند را مقدّم داشت و انسان موظف است واجبات دینی خود را انجام دهد، ضمن اینکه می توان با کمک گرفتن از منطق علمی و محبت و عاطفه خانوادگی، مسیر نمازگزاری اعضای خانواده را هموار نمود.

8. محیط و اجتماع فاسد

از دیگر دلایل ترک نماز، قرار گرفتن در محیط نامساعد و فاسد است. در اجتماعی که معنویت و روح نماز حاکم باشد، توجه به معنویات مخصوصاً نماز، بیشتر خواهد بود.

درمان

برای درمان این مشکل، حداقل دو راه وجود دارد. یک راه شخصی که همان تغییر محیط نامناسب زندگی و هجرت به محیط­های سالم برای ارتباط و زندگی است.[3] راه دوم نیز بر عهده مسؤولان جامعه است که باید درصدد اصلاح محیط و جامعه برآیند و زمینه ­های فساد را از بین ببرند و به جای آن، فضای جامعه را از معنویات پر نمایند.

9. دوست فاسد

یکی از عوامل ترک نماز، همنشینی و همراهی با بی­نماز است. از پیامبر نقل شده است: دین انسان بستگی به دین دوستش دارد.[4] قطعا ساختار شخصیتی و معنوی ما با دوستان­مان گره خورده است و نمی­توان تأثیر پذیری از آنان را انکار نمود.

درمان

قطع رابطه با دوست فاسد و بی­نماز که راه­های متعدد دعوت او به دینداری و نمازگزاری بی­پاسخ مانده است و در مقابل همنشینی با انسان­های پاک و نمازگزار و اهل علم و پایبند به مبانی دینی.

10. برخوردهای نامناسب افراد مذهبی

تأثیر رفتارهای مبلغان مذهبی و به طور کلی متدینان در انسان­های دیگر، حتمی است. مسلماً آن کسی که جوانان و نوجوانان را دعوت به پاکی و عبادت می­کند، باید اول خودش عامل به گفته­ هایش باشد. در غیر این صورت، آثار منفی تربیتی فراوانی بر افراد جامعه خواهد داشت.

درمان

افراد مذهبی این واقیعت را بپذیرند که هر نوع رفتار و کردار آنها در رفتار، ایمان و معنویات مردم، تأثیر خواهد گذاشت. رهبران دینی باید در اِعمال روش­های تربیتی همانند اسوه عالَم اِمکان، حضرت محمد(ص) اعتدال و میانه روی و ظرفیت افراد را در نظر داشته باشند و از روش­های مفیدی مانند: استدلال، تشویق، تحسین و... استفاده کنند و از استبداد و خشونت بپرهیزند.

[برگرفته از سا?ت پورتال نـماز]

پ? نوشت

-----------------------

[1] الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 376

[2] "وَ وَصَّیْنَا الاْ نسَان‌َ بِوَ َالِدَیْه‌ِ حُسْنًا وَ إِن جَاهَدَاکَ لِتُشْرِکَ بِی مَا لَیْس‌َ لَکَ بِه‌ِ عِلْم‌ٌ فَلاَ  تُطِعْهُمَآ". سوره عنکبوت‌، آیه8.

[3] "إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِکَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِیمَ کُنتُمْ قَالُواْ کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِیهَا فَأُوْلَـئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مصیراً": همانا کسانى که فرشتگان، جانشان را مى‏گیرند، در حالى که بر خویشتن ستم کرده‏اند، از آنان مى‏پرسند: شما در چه وضعى بودید؟ گویند: ما در زمین مستضعف و بیچاره بودیم (و به ناچار در جبهه‏ى کافران قرار داشتیم). فرشتگان (در پاسخ) گویند: مگر زمین خداوند گسترده نبود تا در آن هجرت کنید؟ آنان، جایگاهشان دوزخ است و بد سرانجامى است. سوره نساء، آیه 97.

[4] کافی، ج‏2، ص376.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۳۰
هادی قلعه نوی

روداب

کانون اسرار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی