کانون فرهنگی و هنری اسرار روداب

مسجد جامع روداب

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است


کارت پستال ع?د سع?د فطر


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۲ ، ۱۵:۳۰
هادی قلعه نوی

21 ramazan 300x225 اس ام اس ها? تسل?ت به مناسبت شهادت حضرت عل? (ع)

امشب، زمینیان در ماتمند و آسمانیان چشم انتظار، غم و اندوه سراسر کوفه را در بر گرفته، گریه بر چشم ها سنگینی می کند و هُرم سینه، لب ها را می سوزاند. بغض در پشت در و در فرصت گریستن صف کشیده است، دیگر دل به دنبال واژه ها نمی گردد. اشک، بی بهانه سرازیر می شود. امشب، شب ناله در فراق پدری مهربان است، که جز چاه و نخل و ماه، کسی گریه اش را ندیده بود. پدری که با آه یتیمان کوفه، شریک بود و غصه های همه را بر جان خود هموار می کرد. یتیمان گرد خانه اش جمع می گردند و بر یتیمیِ خویش می گریند که: ای پدر خوبی ها! چگونه ما را در این دنیای ظلمانی رها کردی؟ بعد از تو، بر در کدامین خانه بکوبیم و یاری طلبیم؟
بیست و یکم رمضان، سالروز شهادت بزرگ مردى است که پیشینیان به حقیقت او نرسیده اند و آیندگان نیز مانند او را نخواهند دید. آری! علی، مفهوم بی انتهایی است که در محدوده واژه و قلم نمی گنجد. علی، اوج قدرت خداوندی است که فروغ جاودانگی اش دنیا را در برگرفته است. على «نعیم‏» است، همان نعمت‏بزرگى که خداوند در روز رستاخیز بى‏گمان درباره وی سؤال خواهد کرد که آیا شکر این نعمت را به جاى آورده اید؟ و شکرانه این نعمت ‏بزرگ، تنها در پیروى و تبعیت از على و اولاد على محقق خواهد شد و لاغیر. على «صدیق‏» است زیرا هر جا سخن از رسول خدا(ص) به میان آمده، پس از وی به نحوى به على اشاره شده است. خداوند در سوره زمر مى‏فرماید: «و الذى جاء بالصدق و صدق به اولئک هم المتقون، و آن کسى که صدق و راستى را آورد و کسى که او را تصدیق نمود، آنان تقوا پیشگانند.‏»
على «صالح المؤمنین‏» است جایى که ولایت ‏به خدا نسبت داده مى‏شود چه کسى پس از «الله‏» ولایت‏ بر مؤمنین را دار است؟ و مقصود از «الذین آمنوا» در آیه ولایت على است، زیرا تنها او بود که در حال نماز، به سائلى صدقه داد و خداوند آیه ولایت را در شأن وی نازل نمود و در جاى دیگر نیز خداوند مى‏فرماید: «فان الله هو مولاه و جبریل و صالح المؤمنین‏» پس خداوند و جبرئیل و آن رادمرد شایسته از مؤمنان، ولى است.
در قرآن آیاتی در شأن آن امام همام و شیعیان او نازل شده است. از آن جمله: روزی پیامبر(ص) فرمود: «ای علی، آیا این سخن پروردگار را شنیده ای: کسانی که ایمان آورده اند و کار شایسته کرده اند، آن ها بهترین مردمان اند. مقصود از این آیه، تو و شیعیان توست و وعده گاه من با شما، حوض کوثر است. آن گاه که امت ها برای حسابرسی آورده شوند، شما در حالی فراخوانده می شوید که پیشانی سپیدانِ حجله نشین هستید».

برداشت‌هایی از سیره امام علی(ع)

تربیت نفس
عدی بن حاتم می گوید: به دیدار امیرالمؤمنین(ع) رفتم. دیدم در مقابل ایشان، کاسه ای آب، پاره ای نانِ جو و قدری نمک بود. گفتم: یا امیرالمؤمنین، این درست نیست که شما روز را گرسنه، مشغول کار و تلاش سپری کنید و شب را بیدار باشید و همیشه با رنج و سختی ها دست و پنجه نرم کنید و بعد هم افطار شما نان جو و نمک باشد. امام فرمود: " ای حاتم! نفس خودت را به قناعت و ریاضت عادت بده و گرنه این نفس بیش از آن‌چه که برای او کافی است، از تو طلب خواهد کرد."1 

کنترل نفس
کنترل نفس، از سفارش‌های مهم ائمه معصوم علیهم‌السلام بوده است. امیر المؤمنین(ع) فرمود: " کسی‌که بر هوای نفس چیره نشود، نفس بر او چیره خواهد شد."2
نقل است، روزی حضرت امیر(ع) از در دکان قصابی می گذشت. قصاب به جهت علاقه به آن حضرت عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! گوشت های خوبی آورده ام؛ اگر می خواهید مقداری ببرید. حضرت فرمود: «الآن پول ندارم که بخرم.» قصاب عرض کرد: من صبر می کنم؛ پولش را بدهید. حضرت در پاسخ فرمود: «من به شکم خود می گویم که صبر کند."3 

 
حلال آن حساب دارد، حرام آن عقاب ...
امیرالمؤمنین(ع) وقتی در شب نوزدهم ماه رمضان، مهمان امّ کلثوم دختر خویش بود و دو غذا (نمک و شیر) را بر سر سفره دید، فرمود: دخترم! آیا قبلاً دیده ای که پدرت در یک سفره دو نوع غذا بخورد؟ آیا می خواهی فردای قیامت، ایستادن علی در برابر خدای سبحان به‌خاطر محاسبه و حساب پس‌دادن باشد؟ دخترم! بر حلال دنیا حساب است و بر حرام آن عقاب و عذاب." 4


تغافل و چشم پوشی
شخصی به امیرالمؤمنین(ع) دشنام داد. حضرت، سخن او را نشنیده گرفته، فرمودند:" به گوش خود شنیدم که کسی به من دشنام داد، ولی به روی خود نیاوردم و گفتم که شاید به علی دیگری بد می گفته است."5
تغافل و نادیده‌گرفتن، به جهت تقویت حلم و بردباری و هم برای تربیت بهتر افراد، ارزش اخلاقی محسوب می شود. بسیار شنیده و دیده ایم که بزرگان دین در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و حتی خانوادگی، خود را به تغافل زده و برای حفظ مصالح، از برخورد مستقیم خودداری کرده اند.
باید توجه داشت که بین تغافل و غفلت بسیار فرق است. در تغافل همان‌گونه که گفته شد، عنصر حلم و بردباری بسیار کارآمد است؛ اما در غفلت، نوعی بی‌تفاوتی، سستی و بی‌غیرتی دیده می شود که انسان را از یاد خدا دور و در معرض سقوط قرار می دهد.
 
مهمان نوازی
روزی اصحاب، حضرت علی(ع) را بسیار غمگین دیدند. شخصی از ایشان پرسید چرا محزونی؟ ایشان در پاسخ فرمود: هفت روز گذشته و هنوز میهمانی به خانه ما نیامده است."6

خجلت اظهار
بزرگان، هیچ‌گاه نیکی خود را به افراد یادآور نمی شدند، حتی در هنگام انفاق، به صورت شخص نگاه نمی کردند و گاه، درخواست می کردند آن‌ر‌‌ا اظهار نکند و روی زمین بنویسد.8
نقل می کنند، روزی شبی حارث همدانی به محضر علی علیه‌السلام اظهار نیاز کرد. حضرت فرمود:" آیا مرا برای بیان حاجت خود شایسته می دانی؟ " گفت: آری. خدا به شما جزای خیر دهد. حضرت، چراغ را خاموش کرد تا چهره او را نبیند و آن‌گاه به حارث فرمود: «به این جهت چراغ را خاموش کردم که چهره ات دچار شرم و شکستگی نشود."9

منابع:

1 .بحار الانوار، محمد تقی مجلسی رحمه‌الله، ج 40، ص 325
2 .منتخب میزان الحکمه، محمد محمدی ری‌شهری، ص 509، ح 6207
3 .حکایت‌ها و هدایت‌ها در آثار استاد شهید مرتضی مطهری رحمه‌الله، محمد جواد صاحبی، ، ص 107
4 .بحارالانوار، محمدتقی مجلسی رحمه‌الله، ج 42، ص 275
5 .بحار الانوار، محمد تقی مجلسی رحمه‌الله، ج 56، ص 44
6 .همان، ج 41، ص 28
7 .همان، ج 72 ص 461
8 .آموزه های اخلاقی‌ ـ رفتاری امامان شیعه علیهم ‌السلام،محمدتقی عبدوس و محمد محمدی اشتهاردی، ص648
9 .بحار الانوار، محمد تقی مجلسی رحمه الله، ج41، ص36


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۲ ، ۱۱:۰۳
هادی قلعه نوی



خداوند در قرآن مج?د از آن به بزرگ? ?اد کرده و سوره‌ا? ن?ز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شب? به خوب? و فض?لت شب قدر نم?‌رسد. ا?ن شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح ن?ز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در ا?ن شب، مقدرات ?ک سال انسان‌ها و روز?‌ها، عمرها و امور د?گر مشخص م?‌شود.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِ?مِ‏
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِ? لَ?ْلَةِ الْقَدْرِ (?)
وَ ما أَدْراکَ ما لَ?ْلَةُ الْقَدْرِ (?)
لَ?ْلَةُ الْقَدْرِ خَ?ْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (?)
تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِ?ها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ (?)
سَلامٌ هِ?َ حَتَّ? مَطْلَعِ الْفَجْرِ (?)

با توجه به آ?ات سوره قدر م?‌توان به فض?لت‌ها? شب قدر پ? برد:
?. قرآن در آن نازل شده است.
?. عبادت و اح?ا? آن معادل ب?ش از هزار ماه است.
?. خ?رات و برکات اله? در آن شب نازل م?‏شود.
?. رحمت خاص خدا شامل حال بندگان م?‏گردد.
?. فرشتگان و روح در آن شب نازل م?‏گردند.

شب قدر از شب‌ها? مقدس و متبرک اسلام? است. خداوند در قرآن مج?د از آن به بزرگ? ?اد کرده و سوره‌ا? ن?ز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شب? به خوب? و فض?لت شب قدر نم?‌رسد. ا?ن شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح ن?ز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در ا?ن شب، مقدرات ?ک سال انسان‌ها و روز?‌ها، عمرها و امور د?گر مشخص م?‌شود. ملائکه در ا?ن شب بر زم?ن فرود م?‌آ?ند، نزد امام زمان(عج) م?‌روند و آنچه را برا? بندگان مقدر شده بر ا?شان عرضه م?‌دارند. شب‌زنده‌دار? و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در ا?ن شب، بس?ار توص?ه و تأک?د شده است.

عظمت و فض?لت ا?ن شب بر سا?ر شبها را از ا?ن امور م?‌توان به دست آورد:

?) آمرزش گناهان: پ?امبر خدا(ص) در تفس?ر سوره «قدر» فرمودند:
«هر کس شب قدر را اح?ا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمام? گناهانش آمرز?ده م?شود.»

?) قلب رمضان: امام صادق(ع) فرمودند:
«از کتاب خدا استفاده م?‌شود که شماره ماهها? سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان ل?لة القدر است.»

?) نزول قرآن: طبق روا?ات، مجموع قرآن در شب قدر دفع? و ?کباره بر پ?امبر (ص) نازل شده است. ا?ن نزول دفع? و ?کباره قرآن است، اما نزول تدر?ج? قرآن ط? 23 سال دوران نبوت پ?امبر گرام?(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.
?) برتر از هزار ماه: نزول همه‌? ملائکه و روح در شب قدر بر زم?ن و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر(ع) فرمودند:
«عمل صالح در شب قدر از قب?ل نماز، زکات و کارها? ن?ک د?گر بهتر است از عمل در هزار ماه? که در آن شب قدر نباشد.»

فرصت شب قدر را غن?مت بدان?م

شب قدر فرصت? است زر?ن و طلا?? برا? شستشو? آ?نه دل. ا?ن شب بهتر?ن فرصت است تا خوب?‌ها را جا?گز?ن بد?ها، صلح و صفا را جا?گز?ن اختلاف و تفرقه، احسان و ن?ک? را جا?گز?ن ظلم و ستم، احسان به والد?ن را جا?گز?ن عاق والد?ن و صله رحم را جا?گز?ن قطع رحم نما??م. ن?کو و شا?سته است با صدقات قدم? در جهت آبادان? خانه آخرت بردار?م و با اعمال ن?ک و خ?ر، ثواب دو چندان ببر?م.
در شب قدر که شب‌زنده‌دار? م?‌کن?م، خداوند نام ما را در گروه ن?ک‌بختان ثبت م?‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام م?‌سازد. آ?ا توف?ق? بالاتر از ا?ن هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزد?ک‌تر شو?م؟
دعاها? شبها? رمضان مجموعه‌ا? است روشن?‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌ها? آن‌ها به صورت هدف‌ها?? برا? ما در م?‌آ?ند. پس هنگام خواندن ا?ن ادع?ه شا?سته و بهتر است مفهوم آنها را ن?ز همواره مدنظر داشته باش?م و با تلاش و کوشش به سو? ا?ن هدف‌ها? مطرح‌شده در دعاها گام بردار?م.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۲ ، ۲۰:۳۸
هادی قلعه نوی

پ?امبر اکرم (ص ) به حسن(ع) و برادرش حس?ن(ع) علاقه خاصى داشتند و بارها مى فرمود ند که حسن و حس?ن فرزندان منند و به پاس هم?ن سخن على(ع) به سا?ر فرزندان خود مى فرمودند: شما فرزندان من هست?د و حسن و حس?ن فرزندان پ?غمبر خدا?ند. امام حسن(ع) هفت سال و خرده اى زمان جد بزرگوارش را درک نمود و در آغوش مهر آن حضرت بسر برد و پس از رحلت پ?امبر (ص ) که با رحلت حضرت فاطمه(س) دو ماه ?ا سه ماه ب?شتر فاصله نداشت ، تحت ترب?ت پدر بزرگوار خود قرار گرفت
[تصو?ر:  www.roozgozar.com-2180.gif]





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۲۷
هادی قلعه نوی