کانون فرهنگی و هنری اسرار روداب

مسجد جامع روداب

اهمیت مسجد از نظر اسلام

چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۰۱ ب.ظ


جایگاه مسجد از منظر اسلام جایگاه رفیعی است و این مکان مقدس در دین اسلام کارکردهای متنوع و متفاوتی دارد که مهمترین آن‌ها را شاید بتوان اقامه نماز دانست.

آیه 18 سوره توبه به بحث پیرامون مسجد و عمران کنندگان آن می‌پردازد که در ادامه به متن، ترجمه و برخی مفاهیم مرتبط با آن پرداخته می‌شود:

متن آیه:

«إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ»

ترجمه آیه:

(عبادتگاه و) مساجد خدا را تنها کسانی باید آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز را به پا داشته و زکات می‌پردازند و جز از خدا نمی‌ترسند. امید است که آنان از ره‌یافتگان باشند. (توبه، 18)

مفاهیم مرتبط با آیه:

ـ مسجد، پایگاه مهم عبادی و اجتماعی مسلمانان است. بنابراین، هم متولیان آن باید صالح و پاک باشند و هم برنامه‌هایش سازنده و تربیت‌کننده، هم بودجه‌اش مشروع و حلال باشد و هم مسجدیان اهل تقوا و باخدا و مورد تکریم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جباران و سلاطین باشند و پیشنمازان، افراد بی‌سواد و ترسو و خادمان نیز وارفتگان بی‌حال، طبعا مساجد از هدف اصلی خود که آبادی معنوی است، دور خواهند ماند.

ـ به گفته‌ مرحوم فیض کاشانی(ره) در تفسیر صافی، تعمیر مسجد شامل مرمت، نظافت و فرش کردن، روشنایی،‌ تدریس و تبلیغ می‌شود.

ـ رسول خدا(ص) فرمود: "اذا رأیتم الرّجُلَ یعتاد المسجدَ فاشَهدُوا له بالأیمان."

"همین که دیدید کسی به مسجد رفت و آمد می‌کند، به ایمان او گواهی دهید." در احادیث برای کسانی که به مسجد رفت و آمد می‌کنند، بهره‌های فراوانی ذکر شده است،‌ از جمله: پیدا کردن دوست و برادر دینی، آگاهی‌های مفید، ارشاد و دوری از گناه، برخورداری از نعمت و رحمت الهی.

ـ ایمان از عمل جدا نیست. (آمن... و اقام) نماز از زکات جدا نیست، (اقام الصلاة و آتی الزکاة).



منبع:

ـ کتاب دقایقی با قرآن، تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، ناشر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن، نوبت چاپ پانزدهم زمستان سال1390

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی