کانون فرهنگی و هنری اسرار روداب

مسجد جامع روداب

به مناسبت 20 اسفند، روز راهیان نور

سه شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۱۴ ب.ظ

خیلی‌ها دوست دارند آخر سال در فضایی معنوی و متبرک، با خودشان خلوت و حساب و کتاب کنند؛ به برکت معنویتِ فضا، کوله بار سنگینِ آشفتگی‌ها و ناکامی‌ها را سبک کنند و لحظه تحویل سال را با حال و هوایی معنوی، تجربه کنند. بعضی‌ها عتبات را انتخاب می‌کنند و گروه زیادی مشهدالرضا(ع) را؛ خیلی‌ها هم به‌امامزاده‌های‌ شهر و گلزارهای شهدا می‌روند. در این میان، سال هاست که انتخابِ عده‌ای‌ هم سفر به کربلای ایران است. مناطق عملیاتی جنوب و غرب که حماسه‌ها، قصه‌ها و رنج‌ها و خاطرات زیادی از لحظه لحظه‌های‌ هشت سال دفاع و غیرت و ایثار و شهادت در دل دارد. سال هاست که کاروان هایی تحت عنوان «راهیان نور»، همزمان با روزهای پایانی سال و ایام تعطیلات نوروز، از سراسر ایران برای بازدید از مناطق جنگی و زیارت قبور و قدمگاه شهدا راه می‌افتند تا یکی دو روز را دور از هیاهوی شهرهای بزرگ، در سکوت و خلوتِ دشت‌ها و تپه ماهورهایی بگذرانند که روزهایی نه چندان دور، محل شکل گیری عملیات‌های‌ بزرگ و رفت و آمد شهدا و ملائک بودند. این کاروان‌ها به همت «ستاد راهیان نور» که با خدماتی مثل تبلیغات و اطلاع رسانیِ مناسب، آماده سازی مناطق و یادمان ها، اجرای برنامه‌های‌ فرهنگی، مذهبی و هنری، ارائه‌امکانات بهداشت و اسکان و تغذیه، تامین امنیت زائران، آموزش و انسجام نیروهای روایتگر و خادم، تداوم ارتباط با زائران پس از برگشت از سفر و... میزبان کاروان هاست، شکل می‌گیرد. روز بیستم اسفندماهِ هر سال در تقویمِ رسمی کشور، روز «راهیان نور» نام گرفته است. اگر تجربه حضور در این کاروان بزرگ را ندارید، اگر هنوز فضای این سفر متفاوت را تجربه نکرده‌اید، اگر دچار یک سری پیش داوری‌ها هستید و اگر دلتان می‌خواهد تا دیر نشده، شما هم امسال راهیِ سرزمین نور شوید، پرونده‌امروز را دنبال کنید.

همه‌چیز درباره ثبت‌نام «راهیان نور»
این سال ها، معمولا در روزهای آخر اسفندماه و ایام تعطیلات نوروز، خیلی‌ها به عشق شهدا، بار سفر می‌بندند تا راهی دیاری شوند که یادگارهای زیادی از روزگار جنگ و حماسه دارد. اگر شما هم مشتاق سفر به سرزمین شور و حماسه هستید، ممکن است راهنمای جمع و جور ما به کارتان بیاید.

زمان و شرایط سفرهای راهیان نور
اعزام به مناطق عملیاتی جنوب کشور در قالب کاروان‌های‌ راهیان نور از ابتدای اسفندماه شروع می‌شود و تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت. امسال بیست و پنج هزار خادم در شبکه مرکزی خادمین ستاد، حضور دارند که ۸۶ درصد از آن‌ها تحصیلاتشان بالای کارشناسی است و در دوره ‌های‌ ۱۰ تا ۱۲روزه در یادمان‌های‌ دفاع مقدس، ایفای مسئولیت می‌کنند. در کاروان‌های‌ راهیان نور تلاش شده است با کمک گرفتن از افراد بومی و محلیِ مناطق عملیاتی، خدمت رسانی به مسافران، به بهترین شکل انجام شود و زائران به لحاظ بهداشت، اسکان و تغذیه مشکلی نداشته باشند. قبل از آغاز سفرها، مسیر و مناطق اسکان کاروان‌ها مورد بازدید قرار می‌گیرد تا همه چیز برای خدمات رسانی مهیا باشد. همچنین بعد از هر دوره اعزام، مسئولان به بررسی سفر‌ها از طریق پرسش از مردم و کارکنان می‌ پردازند. هدف از این بررسی ها، یافتن معایب و محاسن است.

سفر دانشجـویی
بسیج دانشگاه‌های‌ دولتی، آزاد، پیام نور و... محلی برای ثبت نام در کاروان‌های‌ دانشجویی راهیان نور است. ویژگی این تورها، تخفیف قابل توجه برای دانشجویان است. زمان اعزام کاروان ‌های‌ دانشجویی در تاریخ‌های‌ مختلف صورت می‌گیرد و باید این زمان را از دانشگاه خودتان پیگیر باشید. در ضمن با توجه به محدودیت ظرفیت، نمی‌ توانید از طریق دانشگاه‌های‌ دیگر ثبت نام کنید و باید یک راست سراغ دانشگاه خودتان بروید. آن‌ها که این سفر را تجربه کرده‌اند، از آن به عنوان خاطره ماندگار دوران دانشجویی یاد می‌کنند، پس فرصت را از دست ندهید. در ضمن یادتان باشد که اغلب کاروان ‌های‌ دانشجویی از پذیرش همراه معذورند. در صورت تکمیل ظرفیت، اولویت با دانشجویانی است که قبلا تجربه این سفر را نداشته اند.

سفر خانوادگی
اگر قصد دارید به شکل خانوادگی و با خودروی شخصی راهی مناطق عملیاتی جنوب شوید، تسهیلاتی برای شما در نظر گرفته شده است. شروع برنامه ‌های‌ بازدیدهای خانوادگی با خودروهای شخصی از تاریخ ۲۷ اسفند تا ۷ فروردین سال آینده خواهد بود. ثبت نام هم از چند هفته قبل شروع شده و هنوز ادامه دارد. شما باید تاریخ مورد نظر خود و تعداد نفرات را با تماس تلفنی به دفتر روابط عمومی ستاد راهیان نور اعلام کنید و بعد از پرداخت هزینه ها، کدی سه رقمی دریافت و از طریق سامانه این ستاد، اقدام به ثبت نام کنید. هزینه این سفر به شکل خانوادگی، برای هر نفر هفتاد هزار تومان است که شامل اسکان، غذا و برنامه‌های‌ فرهنگی در طول سفر است.

سفر کاروانی
اگر خودتان هیئت دارید یا جمعی را تشکیل داده اید و می‌ خواهید در قالب یک کاروان راهی مناطق عملیاتی جنوب کشور در روزهای آینده شوید، باید با ستاد راهیان نور تماس بگیرید. این کاروان‌ها هم مانند کاروان‌های‌ دانشجویی، فقط تا قبل از شروع سال جدید به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام خواهند شد. ثبت نام هم از چند هفته قبل شروع شده و هنوز ادامه دارد. هرچند، روزهای پایانی ثبت نام در حال سپری شدن است. بعد از پرداخت هزینه که نفری هفتاد و پنج هزار تومان است، کدی سه رقمی برای ثبت نام به شما می‌دهند که می‌توانید مراحل بعد را با آن طی کنید. کروکی مسیر کاروان و مجوز ورود به محل اسکان هم قبل از حرکت به شما داده می‌شود.

سفر انفرادی
امسال برای نخستین بار چنین امکانی در ستاد راهیان نور فراهم شده است تا اگر کسی خواست، بتواند به شکل انفرادی راهی مناطق عملیاتی شود. حرکت کاروان هایی که افراد به صورت انفرادی در آن‌ها قرار می‌ گیرند فقط در تاریخ 27 اسفند تا 6 فروردین است. در حقیقت در این حالت شما در کاروان ‌های‌ هیچ یک از سازمان‌ها و مساجد و هیئت ‌ها قرار نمی‌گیرید و کاملا شخصی به این سفر و البته در قالب یک کاروان اعزام می‌ شوید؛ به همین دلیل هزینه این روش از راه ‌های‌ دیگر بیشتر و صد و شصت هزار تومان برای هر نفر است.


نکات طلایی برای راهی نور شدن
* ساده و سبک سفر کنید. یک کوله پشتی برای به همراه داشتن لوازم ضروری مثل کارت شناسایی، ملحفه، حوله، یک دست لباس، مهر و تسبیح، مسواک، لیوان و قاشق و چنگال، تلفن همراه و شارژر کفایت می‌کند.

* در طول سفر از نماز اول وقت و جماعت، نماز شب، صلوات بر محمد و آل محمد(ص)، قرائت قرآن و فاتحه برای علو درجات شهدا غافل نشوید.

* در برنامه‌های‌ جمعیِ فرهنگی-هنریِ کاروان، حضور فعال داشته باشید و سعی کنید با دل سپردن به روایتگریِ راویان و وصیت نامه شهدا، حال و هوای روحانی ایام دفاع مقدس را تجربه کنید.

* از خارج شدن از جاده و مسیرهای تعیین شده خودداری کنید و به تذکرات نیروهای انتظامی، توجه ویژه داشته باشید.

* از همراهان و گروه خود جدا نشوید.

* نظافت را در کلیه مناطق رعایت و از ریختن زباله در مکان‌های‌ مختلف خودداری کنید.

* هر چند در این سفر و قدم به قدم نشریات، بروشورها و راویان به شما کمک خواهند کرد تا با مناطق و عملیاتی که در آن انجام شده و.... آشنا شوید اما بد نیست قبل از سفر اطلاعات جزئی جمع آوری کنید و با مطالعه به این سفر بروید تا بهره بیشتری ببرید.

* به خاطر اهداف سفر و حس و حالش، در انتخاب همسفران دقت لازم را داشته باشید و از آن مهم تر خودتان هم همسفر خوبی باشید.

* این سفر به خصوص در طول مسیر ظرفیت هایی برای تفریح هم دارد اما توقع تان را از سفر قبل از آن مشخص کنید.

* این سفر هم می‌گذرد و این فرصت هم تمام می‌شود؛ سخت نگیرید و از دشواری‌های‌ شیرین سفر به عشق شهدا، چشم پوشی کنید. راستی برای ما هم دعا کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی